Benieuwd naar onze events? Klik hier! 

Chaib Lalouchi

VDL PMB UVA

" Service engineer zijn is een levensstijl. Ik doe het al jaren met super veel plezier "

Chaib Lalouchi - VDL PMB UVA

Chaib Lalouchi werkt al 11 jaar als service engineer voor VDL PMB UVA in Eindhoven. Normaal gesproken reist hij de hele wereld over om de verpakkingsmachines te onderhouden en installeren, klanten te ondersteunen en trainingen te verzorgen. Nu we in de ban zijn van de coronapandemie is reizen helaas beperkt mogelijk. Nu Chaib minder reist heeft hij meer tijd om de monteurs in de productie te ondersteunen met zijn praktische kennis. “Service engineer zijn is een levensstijl, je bent vaak van huis. Ik doe het al jaren met super veel plezier. Je krijgt in dit vak niet alleen waardering van mijn collega’s,  maar ook van de klant, dat maakt het mooi”, aldus Chaib. 

Wat maakt VDL PMB UVA een leuk bedrijf om voor te werken?
“Elf jaar geleden werkte ik als servicemonteur bij een ander bedrijf. Toen Ronnie van Hest, Service Manager bij VDL PMB UVA, me vroeg of ik voor VDL PMB UVA te komen werken voelde dat als een hele eer. Sinds die dag heb ik nooit spijt gehad van deze keuze. Ik krijg hier veel waardering en erg veel vertrouwen”, vertelt Chaib. Als service engineer word je in een vroeg stadium betrokken bij het proces. Je maakt deel uit van het team dat zowel de interne oplevering in de fabriek doet, als de klant afname uitvoert. “Ik heb erg veel contacten met klanten en ben op locatie verantwoordelijk voor de ingebruikname van de machine. Ik ben dus betrokken bij het volledige traject’’, aldus Chaib.

Waarom is Chaib de vakman van het jaar?
Ronnie van Hest, service manager bij VDL PMB UVA vertelt: “Als service engineer controleer je of de besturingen, aandrijvingen en mechanische delen volgens de in de handleiding gestelde specificaties zijn afgesteld. Chaib is daarbij heel klantgericht. De klant vraagt regelmatig naar zijn expertise en de klant vertrouwt hem blindelings “Bij het installeren van de machine zorgt hij voor een geïntegreerde werking. Dat wil zeggen dat hij bij de klant kijkt naar de samenhang met andere machines in de productielijn.” Pas als een machine perfect werkt lever je hem op aan de klant. Dan begint het trainen en de opleiding van de operators en technische dienst. “Chaib leidt niet alleen de medewerkers bij de klanten zorgvuldig op, hij doet dit ook bij de jonge montage medewerkers binnen VDL PMB UVA. Hij doet dit met een zeer grote betrokkenheid en een positieve mindset”,

Er is vast veel veranderd de afgelopen jaren in de techniek?
Ronnie: “Als service engineer leer je veel van het werken op locatie. Chaib heeft veel overall kennis opgebouwd op het gebied van elektrisch, mechanisch en software. Daarmee kent hij de hele integrale werking van de machine.Chaib overziet de consequenties van het gebruiken van bepaalde verpakkingsmaterialen, het type product wat verpakt wordt samen met de techniek van de machine”,. “Het continue willen verbeteren onderscheid Chaib. Daarbij moet je altijd bijblijven met de nieuwste ontwikkelingen en zorgen dat je weet wat de laatste stand van de techniek is . Chaib koppelt altijd direct dingen terug over issues in het veld. Zo wordt de kwaliteit van de machine en het proces meteen verbeterd.”

Top