Benieuwd naar onze events? Klik hier! 

Bart Bennenbroek

VDL Digital

" De digitale fabriek: nieuwe manier van werken om omzet te laten groeien "

Bart Bennenbroek - VDL Digital

“De pratende bus is er al, maar we kunnen nog niet zo goed luisteren”, aldus Bart Bennenbroek (39), Manager Digital bij VDL Groep. “Als VDL Groep hebben we de ambitie om onze bedrijfs- en productieprocessen vergaand te digitaliseren. Dat betekent dat we een transformatie door gaan maken naar een ‘digitale fabriek’, waarin we onze klanten 24 uur per dag, 7 dagen in de week kunnen bedienen. En niet alleen reactief, maar vooral ook proactief. Zodat die elektrische bus straks automatisch aangeeft dat een remschijf over twee weken vervangen moet worden. Om die ambitie te realiseren, moet er nog heel wat gebeuren. En dat is ook direct het mooie aan mijn functie. Als Manager Digital kan ik deze geheel nieuwe digitale architectuur vormgeven en daarbij een wezenlijk verschil maken voor de toekomst van VDL Groep. Want ik ben ervan overtuigd dat we met deze nieuwe manier van werken in staat zijn om de omzet van VDL flink te laten groeien.”

Wat is dan precies die digitale fabriek?

Bart: “VDL Groep bestaat uit meer dan 100 industriële werkmaatschappijen met elk hun eigen product-markt combinaties. En dat gaat van de productie van openbaarvervoerbussen en MINI’s voor BMW tot stalinrichtingen voor de agrarische sector en zonnebanken. Heel divers dus. De VDL-bedrijven zijn veelal door overnames onderdeel geworden van VDL Groep en dan zie je ook terug in de vele verschillende IT-systemen die gebruikt worden. Dat terwijl we  efficiënter kunnen werken door maximaal gebruik te maken van de kracht van de groep. Technologieën die ambities zoals big data, digital twin, artificial intelligence en virtual reality mogelijk maken, kunnen daarvoor worden ingezet. Met het VDL Digital team zijn we daarom bezig om één geïntegreerd digitaal platform neer te zetten voor heel VDL Groep. Het platform wordt in de basis gevormd door verschillende applicaties in de domeinen Product Information Management (PIM), Customer Relationship Management (CRM), eCommerce, Enterprise Data Management (EDM) en Middleware die de bedrijfs- en productieprocessen van VDL end-to-end kunnen ondersteunen.

Wat houdt je functie als Manager Digital in?
Bart: “Ik ben bezig met het vormgeven en het realiseren van het digitale landschap en fabriek van VDL Groep. Dat betekent dat ik de organisatiedoelstellingen vertaal naar de inrichting van de digitale organisatie, processen en tooling. Daarbij is het belangrijk om altijd vanuit de klant en eindgebruiker te blijven kijken. En ervoor te zorgen dat we ons ‘digitale huis’ bouwen binnen het complete ecosysteem, dus je moet ook kijken naar de markt, klanten en leveranciers. Om deze visie te bewerkstelligen, probeer ik mensen in de organisatie mee te krijgen om het grotere geheel te blijven zien, van directie tot een medewerker after sales. Quick wins zijn daarbij essentieel. Andere belangrijke taken zijn het ondersteunen van de mensen in mijn team om verder te groeien in hun rol en het werven van nieuwe mensen.


Wat maakt je werk leuk?
“Ik werk nu vier jaar bij VDL en ik vind VDL een leuk en mooi bedrijf. Het is heel dynamisch en divers. Ik heb voor VDL gekozen vanwege deze diversiteit, de complexe uitdaging en omdat ik vertrouwen en ruimte krijg. Ik heb leuke collega’s en de sfeer is goed. Het bedrijf wil echt voorruit en stappen maken. In de tijd dat ik hier nu werk, hebben we al veel processen opnieuw bekeken. Er is nog zoveel te winnen met een goede visie. Ik, en ook de mensen in het team, heb de drive om deze visie goed neer te zetten. We staan aan de wieg van een transformatie en dat is supergaaf om aan mee te werken!”

Wat is de werkwijze van VDL Digital? 
“Per domein starten we bij een VDL-bedrijf als ‘launching company’ om daar de eerste bouwblokken van het digitale landschap te realiseren, om uiteindelijk een eerste versie van een geïntegreerd VDL digitaal platform te lanceren. Gaandeweg zullen we steeds meer bedrijven gaan onboarden en het digitale platform van VDL verder ontwikkelen om klaar te stomen voor toekomstige behoeftes, technologieën en veranderingen. Ieder domein binnen de Digitale Fabriek (CRM, PIM, eCommerce, Middleware) kent eenzelfde werkwijze: stap één is het verzamelen van de bedrijfsbehoeften en dit vertalen naar een mogelijke oplossing die past binnen de digitale architectuur, stap twee is het maken van een detail ontwerp, bouwen van de oplossing en zorgen dat deze beschikbaar is voor de klant, stap drie is het uitrollen van de nieuwe functionaliteit in de organisatie, ondersteuning van de klant en verdere verbeteringen doorvoeren. We werken ‘agile’ in multidisciplinaire teams die veelal bestaan uit een product owner, change & adoptie consultant, administrator, developers en key-users. Het mooie van deze werkwijze is dat het snel resultaat oplevert, heel transparant is en we snel kunnen aanpassen indien noodzakelijk. Daarnaast levert het ook mooie inzichten op omdat je heel dicht op de business zit. Dus we bedenken business oplossingen en bouwen, implementeren en borgen deze razendsnel op infrastructuren die door IT beheerd worden en bieden vervolgens support voor optimaal gebruik. Met onze teams blijven we continue deze systemen optimaliseren en nieuwe functionaliteiten toevoegen, om bedrijfsprocessen eenduidiger en makkelijker te laten verlopen. En dat we er op termijn nog meer voordeel uit kunnen halen door het koppelen van gegevens over de VDL-bedrijven heen.”

 

Top