Lees hier hoe wij omgaan met solliciteren tijdens de coronacrisis

Robert

VDL ETG Almelo

" Kijk ook naar alle bedrijven die in Almelo en de rest van Twente zitten. Er zit namelijk ontzettend veel moois tussen waar wij als WB’ers niet echt weet van hebben "

Robert - VDL ETG Almelo

Toen ik in Dordrecht zat voor mijn afstuderen wist ik dat ik voor mijn werk graag weer terug wilde naar het oosten. Aan het begin van mijn zoektocht wist ik nog niet dat er zo veel toffe bedrijven in Twente en Almelo gevestigd waren. Ik ben met verschillende bedrijven in gesprek geweest en toen ik het aanbod van VDL ETG Almelo kreeg kon ik dat gewoon niet laten liggen. Dat is nu zo’n jaar geleden.

Met welke werkzaamheden hou jij je bezig?
Ik ben hier begonnen als Factory Engineer op de afdeling Parts. Afgelopen jaar ben ik aan het begin veel bezig geweest met de lopende productie en de problemen die daar aanwezig waren. Je kunt het zien als verbeterprojecten, waar je kijkt hoe de verschillende problemen opgelost kunnen worden.
Het gaat echter niet om specifieke projecten, het gaat namelijk om allerlei producten. Als factory engineers zijn wij verdeeld over de verschillende machines. Alle producten die over een machine gaan, die vallen onder een factory engineer. Per machine heb je dus een heel portfolio aan producten.
Toevallig ben ik daar een beetje de uitzondering op. Ik ben een beetje de vliegende keep geworden. Hierbij ben ik betrokken bij producten die veel meer uitzoekwerk of aandacht behoefden.

Met welke inhoudelijke uitdagingen hou jij je komend jaar bezig?
Het komende jaar ga ik mij veel bezig houden met new product integration, waarbij we nieuwe processen gaan inrichten voor de productie van nieuwe producten. Wij zijn nu bezig met het reviewen van de ontwerpen voor de nieuwe machine van een van onze klanten. Als over een half jaar de eerste producttekeningen op tafel liggen, dan moeten we ook gaan frezen. De voorbereidingen daarvoor zijn nu in volle gang. Deze machine is een opvolger op het huidige model, de volgende generatie dus. Nog sneller, groter en nauwkeuriger!

Wil je een leuk weetje met ons delen?
Een weetje is dat VDL heel fanatiek is in het fietsen, specifieker gezegd wielrennen. Dat is voor mij leuk meegenomen, omdat ik fietsen zelf ook heel leuk vind. Daarvoor kun je dus zeker bij VDL komen!

Wat doe je op een gemiddelde werkdag?
Ik begin mijn dag meestal vrij vroeg, rond een uurtje of kwart over 7. Op deze manier kan ik meteen problemen oppakken die bij de productie spelen. De machines draaien ’s nachts in principe door, alleen is dan het personeel niet aanwezig. Onze productiemedewerkers beginnen ’s ochtends om 6 uur en mochten zij dan zien dat er issues zijn geweest, dan wil ik nog wel eens helpen met het oplossen van de problemen. ’s Ochtends hebben we ook onze whiteboard meeting, een soort van standup. De problemen van de dag worden daar besproken inclusief de dingen die nog geregeld moeten worden voor dezelfde dag in productie en bij factory engineering. Op deze manier heb je lekker korte lijntjes en kunnen alle collega’s direct input leveren voor dingen waar iemand tegenaan loopt. Vooral op maandag heb ik best wat meetings staan. De lopende projecten worden dan met de leidinggevenden gecommuniceerd en de gemaakt planning wordt gedeeld en afgestemd zodat de juiste prioriteiten gelegd worden. Gedurende de dag ben ik technische vraagstukken aan het uitzoeken, meetgegevens aan het analyseren en aan het vertalen naar waar in het proces iets verbeterd kan worden. Ook heb ik dagelijks contact met klanten en toeleveranciers.

Hoe worden de prioriteiten bepaald?
In principe worden de prioriteiten voor productie vanuit logistiek opgelegd, alleen kunnen wij wel iets sturen op logistiek. Vanuit logistiek wordt gekeken naar leverdatum. Gelukkig kan daar af en toe nog wel in geschoven worden, zodat nieuwe dingen uitgeprobeerd kunnen worden en testen en verbeteringen doorgevoerd kunnen worden. Overtuigingskracht komt daardoor ook om de hoek kijken, je moet je collega’s namelijk overtuigen dat iets echt tussendoor moet. Naast je eigen capaciteit heb je ook die van logistiek en die van programmeurs en productie nodig. Aangezien iedereen zijn eigen belang heeft, maakt dit het een leuke uitdaging om toch iedereen zijn plan te laten wijzigen om er ervoor te zorgen dat de neuzen dezelfde kant op blijven staan.

Waar beleef je het meeste plezier in met je werk?
Het leukste vind ik als je een heel lastig probleem hebt, waar we er genoeg van hebben, waar je veel tijd in hebt gestoken en aardig wat tegenslagen hebt gehad, maar uiteindelijk wel met veel tevredenheid kunt terugkijken op het behaalde resultaat. Ik heb bijvoorbeeld een complex product van een van onze klanten onder mijn hoede gehad. Daar waren veel problemen mee. Bijna elk product dat wij produceerden had wel een afwijking en wij konden maar niet goed verklaren waardoor het kwam. We zijn het probleem toen als het ware af gaan pellen en hebben parameter voor parameter gevarieerd om het probleem boven water te krijgen. De oorzaak is op die manier aan het licht gekomen en nu draaien we al een half jaar zonder enig probleem. (waar lag het probleem aan?) Het grootste deel had te maken met een tekening technisch probleem. Dat betekent dat er een mismatch was tussen wat er op de tekening staat en de manier waarop het product daadwerkelijk toegepast wordt. Maar nu hebben we met het team alle puntjes op de i kunnen zetten en komen er geen nieuwe storingen meer. Dat is wel lekker, geeft weer rust en ook veel voldoening!

Wat is volgens jou een belangrijke eigenschap voor een factory engineer?
Daar kan ik heel kort in zijn: “Een echte spin in het web zijn.” Je moet veel informatie kunnen bevatten. Je moet op sommige vlakken ook wel technisch de diepte in kunnen. Maar het is vooral belangrijk dat je de technische diepte goed kunt vertalen naar wat iemand van bijvoorbeeld logistiek of CAM programmering nodig heeft, of de vertaalslag kunnen maken naar wat belangrijk is voor je leidinggevende. Je moet alle informatie snel kunnen verzamelen en heel gericht de juiste informatie naar de juiste personen kunnen brengen en daarmee de mensen kunnen overtuigen.

Heb je nog een leuke tip voor de persoon die dit leest?
Ik wil iedereen meegeven: Kijk ook naar alle bedrijven die in Almelo en de rest van Twente zitten. Er zit namelijk ontzettend veel moois tussen waar wij als WB’ers (werktuigbouwkundigen) niet echt weet van hebben.

Top