Benieuwd naar onze events? Klik hier! 

Jasper, Ger, Bryan, Hans, Philip en Eric

VDL Parree

" Wij houden ons in het voortraject bezig met het maken van offertes voor nieuwe producten en matrijzen. Zodra een offerte een opdracht wordt, zorgen wij dat het project gerealiseerd gaat worden. "

Jasper, Ger, Bryan, Hans, Philip en Eric - VDL Parree

Al 70 jaar is VDL Parree bedreven op het gebied van kunststof spuitgietdelen en metalen stansdelen die ze voor haar klanten samenstelt tot halffabricaten of eindproducten. VDL Parree begeleidt haar klanten om tot een optimale productkwaliteit te komen. We zijn benieuwd naar de afdeling Engineering, de afdeling die een grote rol speelt bij het realiseren van nieuwe projecten, en interviewen daarom de projectmanager van de afdeling: Jasper Klaessen.

Jasper Klaessen werkt al zes jaar bij VDL Parree. Hij geeft sinds 1,5 jaar leiding aan de projectengineers op de afdeling. Jasper is eindverantwoordelijk voor de opgeleverde projecten, maar samen is de afdeling verantwoordelijk voor het gehele resultaat.

Uit hoeveel mensen bestaat de afdeling engineering?
“Onze afdeling bestaat uit zes medewerkers. In principe hebben ze allemaal dezelfde functie als project engineer, waarbij Philip Coset onze tooling engineer is. Hij is gespecialiseerd op het gebied van matrijzen. Hij ondersteunt alle project engineers waar nodig op het gebied van producten en matrijzen, en is ook verantwoordelijk voor de inkoop en aanmaak van matrijzen. Iedere engineer heeft zijn eigen projecten die hij zelfstandig leidt. Zelf heb ik een meewerkende en sturende rol. In de toekomst willen we onze afdeling uitbreiden met extra engineers. Voor deze functies staan nu ook twee vacatures uit.”

Wat doet de afdeling engineering?
Wij houden ons in het voortraject bezig met het maken van offertes voor nieuwe producten en matrijzen. Zodra een offerte een opdracht wordt, zorgen wij dat het project gerealiseerd gaat worden. Voor elk specifiek product laten wij in Azië een mal ofwel matrijs ontwikkelen volgens onze specificaties. Het is erg leuk om te zien hoe de productie van deze mal in fabrieken in China wordt gemaakt. Als de matrijs gereed is, wordt deze getest en controleren wij de werking en het product dat eruit komt. Vaak zijn er een paar optimalisatierondes nodig om de matrijs en het bijbehorende product perfect te krijgen, maar zodra we dat bereikt hebben, wordt de matrijs naar VDL Parree getransporteerd. Dat kan per boot of vliegtuig. Bij aankomst wordt de matrijs door onze eigen gereedschapsmakers gecontroleerd, operationeel gemaakt en vaak worden er de nodige hulpmiddelen bij gemaakt zoals bijvoorbeeld een robotgrijper om de producten uit de matrijs te kunnen nemen. Vervolgens wordt samen met de afdeling Kunststoffen de matrijs getest en de juiste machine-instelling bepaald. De juiste machine-instelling bepaalt met name de visuele kwaliteit en de maatvoering van een product. Zodra we dat bereikt hebben, wordt in overleg met de klant goedkeuring bereikt en zit voor ons het meeste werk erop. Afhankelijk van de grootte en moeilijkheidsgraad van een project, is de gemiddelde doorlooptijd een half tot twee jaar. Met name de matrijs maken en optimaliseren kost veel tijd. Het klinkt simpel, maar in praktijk is het vaak ingewikkeld.”

Welke producten maken jullie?
“60% van de onderdelen die wij maken zijn voor de automotive sector. Dit kunnen losse onderdelen of samenstellingen zijn. Binnenkort starten we met onderdelen voor de Audi A4, A5, RS4, RS5 en Allroad. We zijn ook net gestart met de productie van een stuk of vijf onderdelen voor de Porsche 911 Carrera. Daarnaast werken we veel voor Dorel (20-25%). Voor hen maken we kinderveiligheidsartikelen zoals Maxi Cosi -kinderzitjes en buggy’s. Ook maken we in samenwerking met VDL Wientjes Roden producten voor de medische sector. En een klein gedeelte van onze productie is voor de huishoudelijke branche en brandstofvoorzienig voor tankstations. Ieder product heeft zo weer zijn charme en brengt weer een andere uitdaging met zich mee ”

Wat zijn jullie belangrijke klanten?
“DAF, Dorel en SMP in Duitsland. SMP levert veel producten aan Audi en Porsche. Voor DAF gaan we voor een nieuw truck, modeljaar 2021, onder andere de binnenbekleding van het deurpaneel maken. Dit zijn 25 nieuwe spuitgietonderdelen waarvan er een aantal met een speciale techniek vervaardigd gaan worden. Vervolgens mogen we het hele deurpaneel assembleren. Een grote uitdaging voor ons dus!”

Wat zijn de voornaamste doelen van de afdeling engineering?
“Dat blijft toch het project goed uitvoeren binnen de tijd die en het budget dat we hebben en zorgen dat de klanten tevreden zijn!

Top