Benieuwd naar onze events? Klik hier! 

Marjolijn Driessen

VDL Bus Valkenswaard

" Wat mij erg aanspreekt is dat ik met alle afdelingen contact heb en dat ik de processen beleef van begin tot eind; dus van leverancier tot eindklant. "

Marjolijn Driessen - VDL Bus Valkenswaard

Sinds 2011 is Marjolijn Driessen, Total Quality Manager, werkzaam bij VDL. Na een jaar als Quality Engineer bij VDL Bus Modules gewerkt te hebben, werd Marjolijn benaderd voor de functie van Total Quality Manager bij VDL Bus Valkenswaard. En nu vervult zij deze rol al zes jaar met veel plezier.

Wat doet een kwaliteitsmanager?
“Mijn functie is heel veelzijdig. Enerzijds houd ik mij bezig met allerlei aspecten van Arbo & Milieu en de ISO-normeringen, anderzijds ben ik medeverantwoordelijk voor de kwaliteit en verbetering van zowel processen als producten. Bij processen controleer je of deze volgens afspraak gevolgd worden en kijk je waar mogelijk het een en ander verbeterd kan worden. Belangrijk hierbij is procesbeheersing, wanneer de processen namelijk beheerst zijn (‘First Time Right’), zal dit leiden tot de juiste kwaliteit. Bij producten moet je denken aan interne afwijkingen, het oplossen van product-structuren of het contact met klanten. Daarnaast heb ik contact met leveranciers over de ontwikkeling van een product, klachten van klanten of de vrijgave van producten.”

Hoe ziet jouw gemiddelde dag eruit?
“Iedere dag is weer anders. Ik ondersteun en coach de mensen uit mijn team, stel gezamenlijk met de afdelingen verbeterprogramma’s op en bedenk hoe we deze verbeteringen het beste kunnen borgen in de organisatie. Daarnaast kijken we ook naar de toekomst met als doel continu verbeteren.”

Wat vind je het leukste aspect van jouw baan en het meest uitdagende?
“Ik vind heel veel dingen leuk. Wat mij erg aanspreekt is dat ik met alle afdelingen contact heb en dat ik de processen beleef van begin tot eind; dus van leverancier tot eindklant.

Het meest uitdagende (en interessante) vind ik de cultuurverandering die gepaard gaat met continu verbeteren: het elke dag een beetje beter doen. We hebben een ‘Continu Verbeter programma’ opgezet waarbij we met de hele organisatie kijken waar we of op teamniveau of overkoepelend binnen de organisatie verbeteringen doorvoeren. Dit kan uiteenlopend zijn van een meer ergonomische werkplek, efficiency verbetering of kwaliteitsverbetering.”

Wat vind je het moeilijkste aspect van jouw baan?
“Ik word vaak geconfronteerd met dingen die niet goed gaan of met problemen. Dan moet je wel sterk in je schoenen staan en stressbestendig zijn. Het wordt niet altijd gezien waar je hebt geholpen, dat is jammer. Maar goed, het gaat erom dat het is opgelost. Elk probleem biedt weer een kans tot verbeteren. De kunst is ook om de juiste mensen te benaderen die de problemen oplossen om gezamenlijk tot een goed resultaat te komen.”

Wat is tot nu toe het mooist project waaraan je hebt gewerkt?
“We maken natuurlijk een heel mooi product. Daarin hebben we al enorme kwaliteitsslagen gemaakt en zijn zaken structureel verbeterd. Voordat ik kwaliteitsmanager werd, was er nog weinig gestructureerd. Hierin hebben als team, zowel afdeling als management, al enorme slagen gemaakt. Bijvoorbeeld het opstellen van controlelijsten. Dat wil zeggen dat we een top tien van pijnpunten maken en hier bijsturen waar nodig. Met als gevolg dat we processen veel beter onder controle hebben en een nog beter eindproduct leveren. We werken ook met de ‘8D methodiek’. Met deze methodiek die komt uit de automotive branche, kun je problemen of klachten van klanten in acht stappen doorlopen en oplossen. Je krijgt een beter zicht op het proces en komt nog beter tegemoet aan de eisen die worden gesteld. Want naast kwaliteit is natuurlijk erg belangrijk dat je levert wat je belooft.” 

Waar zijn je ambities en waar sta je over tien jaar?
“ Dan hoop ik nog steeds met dit team op dit niveau te werken en gezamenlijk te kunnen sturen op kwaliteit in zowel processen als producten.”

Top