Benieuwd naar onze events? Klik hier! 

Jurgen Hekman

VDL Weweler

" Eigenlijk heb ik van mijn hobby mijn beroep kunnen maken "

Jurgen Hekman - VDL Weweler

Na zijn mbo-studie wilde Jurgen doorgroeien van automonteur naar  een kantoorfunctie dus daagde zichzelf uit met een hbo-studie HTS autotechniek. Hij hoopte op een baan waarbij hij voor de helft een kantoorfunctie kon bekleden en voor de andere helft toch zijn handen uit zijn mouwen kon blijven steken. Deze baan heeft hij nu gevonden als product engineer van de asliften van VDL Weweler. 

Hoe ben je bij VDL terechtgekomen?
“Ik kon na mijn studie fulltime aan de slag bij het bedrijf waar ik tijdens mijn studie een bijbaantje had.. Ik was hier automonteur. Via een detacheerder kwam ik uit bij VDL Weweler. Ik mocht hier starten op de engineeringsafdeling en meedenken over de veersystemen voor vrachtwagens, aanhangers en bussen in het veerarmenteam Niet veel later ging er iemand weg die meedacht in het engineeringsproces van asliften. Een aslift bestaat uit meer onderdelen/verbindingen  dan een veerarm waardoor je ook over verschillende verbindingstechnieken moet na denken en te maken krijgt met verschillende materialen. . Een mooie nieuwe uitdaging dus.”

Wat vind je het leukste aan je werk bij VDL?
“Eigenlijk heb ik van mijn hobby mijn beroep kunnen maken. Sleutelen aan auto’s is iets waar ik al vanaf kinds af aan mee bezig ben. Toch zag ik dat ik dit niet heel mijn leven wilde doen. Het is leuk om met je handen bezig te zijn, maar ik ben ook graag bezig met het verbeteren en testen van bepaalde onderdelen. Met mijn baan als product engineer bij VDL Weweler combineer ik beiden. Ik maak en onderhoud de tekeningen van de asliften, maar tegelijkertijd ben ik ook veel in de fabriek te vinden om de asliften te testen. Dit is voor mij een hele goede combinatie, want je moet me niet 40 uur achter een computer zetten.”

Kan je ook iets vertellen over je hobby?
“Ik kom uit een dorp waar bangerracing erg populair is. Bijna iedereen doet mee aan de jaarlijkse competitie en werkt in zijn schuur aan een auto. Bij bangerracing is het de bedoeling dat je op zoek gaat naar een geschikte auto, deze dan gaat ombouwen volgens de richtlijnen om er vervolgens mee aan de start te staan. Om punten te krijgen in het klassement moet je zorgen dat je 12 rondjes rijd op een ovaalbaan  of als laatste overblijft, tijdens de race is alles toegestaan om je tegenstander uit te schakelen. Daarnaast kan je nog een prijs winnen voor de mooiste klapper die een autowrak veroorzaakt. Dus je kan je wel voorstellen hoe het er aan toe gaat.”

Vind je dat niet zonde van het harde werk om de auto dan zo in de prak te laten rijden?
“Het gaat om de hele beleving en de adrenaline die je ervan krijgt en de gezelligheid. Ongeveer vier weken van te voren begin ik met de opbouw van een auto die ik ergens voor een prikkie op de kop tik. Dit doe ik in de schuur bij mijn ouders, waar mijn broer ook aan zijn auto werkt. Er komen regelmatig vrienden even kijken of meehelpen. Als je dan aan de start staat en iedereen komt kijken dan voelt het ook wel als een gezamenlijk project en is het natuurlijk ook spannend hoe ver je deze keer gaat komen.” 
 

Top