Benieuwd naar onze events? Klik hier! 

Pieter Bastiaansen

VDL Bus Chassis

" Aan ambities geen gebrek "

Pieter Bastiaansen - VDL Bus Chassis

Op het gebied van elektrisch vervoer, batterijtechnologie, laadinfra, energieopslag en navigatietechnologie loopt VDL voor op Europa. In 2018 introduceerde VDL, samen met DAF trucks, de eerste elektrische truck. Pieter Bastiaansen, businessmanager bij VDL Bus Chassis, vertelt over de weg die heeft geleid naar de eerste e-truck gebouwd door twee Brabantse bedrijven.

Eerste onderzoeken
In november 2015 kwam Pieter in dienst bij VDL Bus Chassis als salesmanager export chassis. Hiervoor heeft hij 8,5 jaar andere functies bekleed binnen VDL Bus & Coach. Toen bleek dat VDL Bus Chassis nieuwe markten wilde gaan aanboren, mocht Pieter dit gaan doen. “Mijn toenmalige directeur, Jan-Cees Santema, en Menno Kleingeld, directeur VDL Enabling Transport Solutions (ETS), legden me deze vraag voor. Samen met VDL ETS ben ik een brainstorm gestart om te kijken waar de kansen liggen. Er bleek interesse te zijn in een zero emissie truck. Hiervoor zouden we de aandrijflijn die VDL heeft ontwikkeld voor de elektrische bussen kunnen gebruiken en integreren in een truck. Dit waren de eerste schetsen van de e-truck”, vertelt Pieter.

Protobouw
Om de eerste e-truck te bouwen, wilde VDL graag een glider: de chassis en de cabine van een vrachtwagen zonder motor en transmissie, gebruiken. “Toen VDL bij DAF aanklopte om deze in te kopen, wilde DAF natuurlijk weten wat we ermee gingen doen. We vertelden hen over ons idee een VDL-elektrische truck te maken met een DAFonderstel. Zo is overeengekomen dat VDL DAF zou ondersteunen in de ontwikkeling van de DAF Hybride en dat VDL de medewerking van DAF zou krijgen voor het vrijgeven en beschikbaar krijgen van een DAF-glider voor de ontwikkeling van een VDL e-truck”, aldus Pieter. "De ontwikkeling van de VDL e-truck verliep voorspoedig en na de eerste presentatie van het eerste prototype aan voormalig president-directeur Preston Feight van DAF Trucks, was hij erg enthousiast."

Implementatie
“Na de eerste presentatie van onze e-truck in mei 2018 hebben we veel aanvragen van grote klanten gekregen. We kijken samen met DAF en de klant hoe de elektrificatie in hun logistieke operatie past. Als hieruit goede cijfers komen, dan kunnen we aan de slag.” Pieter en zijn team denken mee met de klant over het totaalplaatje; het personeel moet trainingen krijgen, er moeten laadpalen op het traject komen staan en de logistiek dient te worden aangepast.

Volgende stap
De fabriek van VDL Bus Chassis is een ideale fabriek voor grote aantallen en het in lijn bouwen van de e-truck. “Nu zijn we bezig om over te gaan naar seriematig produceren van de volledig elektrische e-truck als contract manufacturer. We kijken daarnaast steeds meer naar speciale voertuigen die elektrisch aangedreven kunnen worden. Zoals vuilniswagens in samenwerking met VDL Translift of de containerwagens die bij VDL Containersystemen gemaakt worden en zelfs autonome toepassingen als rangeertrekker voor cluster VDL Automated Vehicles (AGV). We blijven natuurlijk vooruitkijken en alles op het gebied van elektrische mobiliteit verder ontwikkelen.”

Top