Benieuwd naar onze events? Klik hier! 

Natalia Szymanska

VDL AEC Maritime

" Hoe gaaf is het om als eerste electrical engineer te mogen starten bij een enorm groeiend bedrijf? "

Natalia Szymanska - VDL AEC Maritime

Natalia Szymanska (27 jaar) werkt pas sinds een aantal maanden bij VDL AEC Maritime maar voelt zich als een vis in het water. Op jonge leeftijd vertrok ze met haar ouders vanuit Polen naar Engeland. Na haar studie besloot Natalia te gaan reizen, waarbij ze voor de liefde in Nederland bleef hangen. Ze besloot te gaan studeren en kwam uiteindelijk als eerste electrical engineer in dienst bij VDL AEC Maritime.

Studeren in Nederland
“Ik dacht een universitaire studie te zijn begonnen aan de University of Applied Sciences aan de Fontys. Dit bleek een HBO studie wat me eigenlijk wel heel goed beviel. De combinatie van de theorie meteen kunnen toetsen aan de praktijk vond ik erg fijn. Daarnaast heb ik veel bedrijven van binnen mogen bekijken door stages. Zo heb ik een stage gelopen bij NXP en ben ik uiteindelijk terecht gekomen bij National Instruments, waar ik na mijn stage kon blijven hangen. Dit was een ideale eerste stap in mijn carrière. Naast deze eerste baan volgde ik een master aan de TU/e. Vanwege mijn internationale functie  bleek het toch lastig deze master te combineren met mijn baan. Na mijn pre-master besloot ik de studie even stop te zetten.”

Werken bij VDL AEC Maritime
Sinds de zomer werkt Natalia bij VDL AEC Maritime en daar heeft ze het erg naar haar zin. “Hoe gaaf is het om als eerste electrical engineer te mogen starten bij een enorm groeiend bedrijf? Toen ik hier kwam een aantal maanden geleden zag het team er heel anders uit. Na mijn komst is er een aantal andere electrical engineers bijgekomen en samen mogen we de nieuwe afdeling vormgeven. We zijn een testcentrum aan het bouwen en helpen het hele bedrijf naar een hoger level.”

 

Verantwoordelijkheid
“Sinds er electrical engineers in dienst zijn bij VDL AEC Maritime kunnen we de klant veel gerichter helpen. Eerst kwamen de tekeningen van de scrubbersystemen van andere engineers van andere bedrijven. Nu tekenen we het zelf. Dit zorgt ervoor dat VDL AEC Maritime veel meer van toegevoegde waarde is voor de klant en zelf veel meer in de hand heeft. We kunnen de systemen ook beter aansluiten omdat we nu zelf alle kennis in huis hebben. Dit maakt het iedere dag uitdagend om naar het werk te gaan. Daarnaast merk je dat je van toegevoegde waarde bent en belangrijk voor het bedrijf. Er wordt echt naar je geluisterd, door andere medewerkers maar ook door directie. In mijn functie ben ik een beetje het doorgeefluik van wat directie wil, wat de klant wil en wat er uiteindelijk uit de fabriek komt. Hierdoor ben ik niet alleen een belangrijke spil in het web, maar heb ik ook een flinke verantwoordelijkheid. De lijnen zijn kort en naar goede ideeën wordt altijd geluisterd. Zelfstandigheid en eigen inbreng worden erg  gewaardeerd. Dit vind ik erg fijn en leuk aan mijn baan.”

Work hard, play hard
“Naast dat we allemaal hard werken en enorm aan het groeien zijn, heerst er een hele open sfeer. We werken allemaal hard aan onze projecten, maar daarnaast houden we ook van een borrel buiten werktijd. Iedere vrijdag aan het eind van de dag staat er een biertje naast mijn computer, of ik mijn werk af heb of niet. En laatst zijn we ook met het team uit eten geweest wat erg gezellig was. Zo leer je de collega’s op een hele andere manier kennen.”

Internationaal
VDL AEC Maritime maakt scrubbers die op grote schepen geplaatst worden. Deze scrubbers zorgen voor een verminderde zwaveluitstoot van de schepen. Dit is erg belangrijk zeker omdat de brandstof van schepen vanaf 2020 een half procent zwavel bevatten, ten opzichte van de huidige 3,5%. “VDL AEC Maritime doet het erg goed, we groeien met één persoon per maand en de eerste grote orders vallen op de mat. Steeds meer rederijen van overal op de wereld komen naar ons voor onze scrubbers. VDL AEC Maritime kan overal op de wereld een scrubber op een schip plaatsen. Hierdoor zijn onze monteurs overal ter wereld aan het werk en dat vind ik erg uitdagend. We kijken waar het schip op dat moment vaart en zorgen dat het schip zo kort mogelijk stil staat voor het plaatsen van een scrubber. Stilstaan kost immers geld. Dit soort planningen maakt het erg uitdagend.”

Top